Route

Onze tocht met de camper door Noorwegen start in Lagesund, zo'n 170 kilometer ten zuiden van Oslo. We rijden tegen de klok in en eindigen 30 dagen later in Kristiansand. De route voert ons bovenal door de natuur, langs watervallen, gletsjers en fjorden. Zie ook hierboven ons reisplan.

Dag 15 en 16 Loen en Olden, gletsjer en fjorden

20 juni en 21 juni, vrijdag en zaterdag

Op advies van de aardige campingbaas rijden we vanaf de camping, langs het Lovatmeer naar een uitloper van de gletsjer Josedalsbreen bij Bodal. Het is een prachtige rit langs een smaragdgroen meer over een steeds smaller wordend weggetje. Het laatste stuk is particulier bezit en voert door een duizenden jaren geleden door de gletsjer uitgeschuurd smal dal.

We moeten 50 NOK tol betalen (te deponeren in een envelopje in een box met een gleuf) als bijdrage in het onderhoud van het weggetje. Gelukkig komen we niemand tegen, want elkaar passeren is vrijwel onmogelijk. Aan het einde van het weggetje zijn we op een paar honderd meter afstand van de gletsjer, die wit en blauw schittert tegen de berg.

We zij stil van zoveel natuurgeweld.

Eenmaal weer terug in Loen besluiten we de gisteren in het water gevallen tocht over de Geirangerfjord alsnog  te maken. We rijden over weg nr. 60 een uur terug naar het Noorden, parkeren de camper in Hellesylt  en varen  als voetpassagiers met de veerpont door het fjord van Hellesylt naar Geiranger en weer terug.  Onderweg wordt – net als op een rondvaartboot – uitleg gegeven over de boerderijen en watervallen, die we passeren.
De zeven zusters

Varen door de Geirangerfjord

En zo zien we, gezeten in een aardige salon, hetzelfde als de passagiers op het cruiseschip, dat we tegen komen.

Weer aan wal in Hellesylt rijden we weer over de 60 richting Stryn en Olden en vinden ca. halverwege een plaatsje voor de nacht op een kleine camping bij Homindallaetra.

Als je een weekkalender zou maken, zou je gemakkelijk bij iedere week een andere foto van een fraai Noors landschap kunnen plaatsen. Het is mooi, het is weids, afwisselend ruig en lieflijk, soms ongerept, soms in cultuur gebracht als grasland. Vaak is het ook overweldigend en adembenemend met zijn bergen, bossen, fjorden, stroompjes, watervallen en vandaag ook weer de gletsjer.  En steeds weer een ander vergezicht en een andere kalenderplaat. Je kunt je voorstellen dat in dit landschap verhalen en sagen over trollen konden ontstaan. Die lelijke dwergjes vinden gemakkelijk een schuilplaats tussen rotsen en stenen en achter en onder struiken en bomen en komen plots tevoorschijn uit de schaduwen in de zomer en schemeringen in de winter

In Olden rijden we naar een grotere uitloper van de gletsjer. De Brigdalsbreen. De tocht er naar toe is mooi maar minder bijzonder dan die  vanuit Loen.  Wel is de gletsjerarm hier groter en breder en kunnen we er dichter bij komen. Dat laatste vergt een wandeling van ruim 3 kilometer, waarin we zo’n driehonderd meter stijgen.  Pufpuf dus. Het is de inspanning echter meer dan waard.

Gletsjertong Brigdalsbreen

Je komt echt dicht bij de gletsjer. Hoe imposant deze ook oogt, tegelijkertijd word je met je neus op de opwarming van de aarde gedrukt. Bordjes laten zien hoe ver de gletsjer nog reikte in 1800 maar ook in 1920. Het is onthutsend om te beseffen  hoe deze schitterende ijsmassa in nog geen honderd jaar honderden meters is afgesmolten.
Kerkje in Olden

Later rijden we langs uitlopers van de Njordfjord alvast een stukje zuidwaarts, richting  het Noors Gletsjermuseum. Halverwege die route stoppen we eind van de middag op de Byrkjelo camping.

Gereden: 113 kilometer en 133 kilometer
Overnacht: Hondalsrokken Turistcenter
Overnacht: Byrkjelo camping in Byrkjelo
Weer: Afwisselend half bewolkt met zon soms een beetje regen, ca. 12 tot 14 graden.